Padjalantaleden, dag 5   Staloluokta - Arasluokta - Låddejåkkå, 25 kilometer Tilbake

På den femte dager er det gråvær. Vi har en av de lengste etappene foran oss, 25 kilometer. Første etappen går til Arasluoktastugorna og er 12 kilometer i relativt leddgått terreng. Fra Årsaluokta som ligger på 580 meter over havet skal vi på den siste etappen, etter at vi har krysset Miellädno. Siste etappen er 12 kilometer og vi skal opp til godt over 800 meter. Den lange bakken, etter at vi hadde krysset elva, var seig i gråværet.Deretter bar det nedover til Låddejåkkå, der vi skulle overnatte. Hyttene ligger 590 moh.

Vi stoppet på hyttene ved Arasluokta og spiste lunsj. Vi traff relativt få vandrere på denne nordlige halvdelen av leden. Etter lusnj krysset vi elva og startet turen oppmellom fjellene Mulkka (1264 moh) i vest og Måhttoajvve (1467 moh) i øst. Etterhvert var vi opp nesten 900 meter før det iggjen gikk nedover til Låddejåkkå på 590 moh.

Vi startet fr Staloluokta ved halv titiden, hadde lusnj ved Arasluokta klokken et og var framme ved dagens mål, Låddejåkkåstugan omlag klokken fem på ettermiddagen.

Halvvegs

Arasluokta   Broen
  Lunsjtider ved halvgått løp. Arsaluoktastugorna.   Her er broen over Miellädno og nå går det oppover.
  Kamelen   Låddejåkka
  Oppe på etappens høyeste punkt gikk vi forbi denne forsteinete kamelen.   Her er Låddejåkkå hyttene som ligger utenfor Vastenjaure samviste.