Padjalantaleden, dag 1   Kvikkjokk - Njunjes, 16 kilometer Tilbake

Sorjus

Hyttene på den nedlagte jernbanestasjonen er et fint utgangspunkt. Noen gjester, men god plass og fine omgivelser. Vi fikk og la bilen stå til vi kom tilbake.

Tidlig om morgenen første dag, stanset vertskapet vårt, på vandrehjemmet i Porjus sommertoget. Turen var i gang. Toget, som var et somletog, skulle ta oss til Jokkmokk der bussen til Kvikkjokk ventet. Et kort stykke før Jokkmokk stanset midlertid togetog alle gikk ut. Det var tid for frokost. Her inne i skogen, like før Jokkmokk, lå et lite sted med noen hytter. Ansatte og passasjerer,det vil si vi og noen andre utlendinger, forlot toget og spiste frokost på en liten, hyggelig kafe.

Deretter bar det viderer til Jokkmokk, der bussen til Kvikkjokk ventet. Bussen gikk klokken ti og vi var framme klokken tolv. Ombord var vi noen få Padjalantavandrere og mange Kungsledenvandrere.

Vel framme i Kvikkjokk fant vi båtplassen der vi skulle skysses omlag 3 kilometer oppover elva. Det var ingen båter inne, men vi fant et telefonnummer på skiltet og etter en kort stund kom en båtfører syklende.

Et finsk par tok båttruen sammen med oss. De skulle gå en del av løypa, slå opp telt og feire hennes 50-årssdag. I gråvær og småregn ble det en fin båtur. Vi var glade for skyssen, vel vitende om at de neste 140 kilometerne skulle vi gå for egen maskin med tung sekk.

Like før klokken ett, etter drøyt 20 minutter i elvebåt, ble vi satt i land. Vi var gang. Vi skulle gå 16 kilometer den første dagen og regnet med å bruke knapt 4 timer på de 16 kilometrene til Njunjes. Terrenget var lettgått og omlag klokken fem var vi fremme med hytta. Vi var undeveis og ville nå grensen til Padjelanta etter drøyt 2 dager.

Frokost   Kvikkjokk
  Sommertoget stopper utenfor hyttene i Porjus.   Her startet båtturen som innledet Pasjelantaleden. Fin start.
  Starten   leden
  Her starter 140 kilometer spasertur med sekk. Godt å være i gang.   Den første dagen gikk i skogsterreng. Vi starter på 330 moh.

Broen

Tarradalen
  Svenskene har fine broer og store deler av stien er godt kloppet.
  Njunjes

Her er hytta,sett fra andre siden av Tarrajåkka.Det er enda drøyt 2 mil til vi er inne i Padjalanta. Vi følger Tarrajåkka og Tarradalen de to første dagene

Her er vi på andre siden av Tarrajåkka og ser mot hyttene. I bakgrunnen (og bildet nedenfor) ser vi Njunesvarre, 1020 moh. Den loddrette delen bak hyttene i nord er over 200 meter. På turen opp dalen følger vi elva de første to dagene. I nord, på høyresiden av leden, er det høge fjell, opp mot 1800 meter.

Njunjesstugan ligger 440 moh. Njunjes betyr, ifølge Claes Grundsten, utløper fra et fjell.

I nasjonalparkene Sarek og Stora Sjöfallet er fiske forbudt. Inne i Padjelanta, derimot er fiske lovlig, innen 1 kilometer på hver siden av leden, om du da har fiskekortet; Jokkmokkskortet.